Home arrow Eventi arrow Eventi organizzati dalla FA arrow 2013-10-29/30 Workshop Biorefinery for the production of energy and bio-based products
luned 22 luglio 2019

2013-10-29/30 Workshop Biorefinery for the production of energy and bio-based products Stampa E-mail

The workshop "Biorefinery for the production of energy and bio-based products", organized by the Chamber of Commerce of Torino, Fondazione per l'Ambiente and the University of Torino in cooperation with Acea Pinerolese and Foundry Chem, has been held on October 29 and 30 at the Conference Centre Torino Incontra, via Nino Costa 8 in Torino.

Il workshop internazionale "Le bioraffinerie per la produzione di energia e prodotti chimici", organizzato dalla Camera di Commercio di Torino, la Fondazione per l'Ambiente e l'Università di Torino in collaborazione con Acea Pinerolese e Foundry Chem, si è svolto il 29 e il 30 Ottobre presso il Centro Congressi Torino Incontra, via Nino Costa 8, Torino.

Scope and Objective
This workshop addresses the state of art and the perspectives of research for the development of biorefineries intended to produce energy and bio-based added value chemicals from renewable sources comprising both dedicated crops and biowaste of urban, agriculture and agro-industrial origin.
Biomass pathways are often considered essentially bioenergy pathways, due to financial incentives that have been granted by policy makers to market operators in order to increase the share of renewable energy production. Nevertheless the production of materials, fuels and chemicals starting from biomass represents one of the most promising alternative uses of biomass.

Scopi ed obiettivi
Il workshop è dedicato allo stato dell'arte e alle prospettive di ricerca per lo sviluppo delle bio-raffinerie destinate alla produzione di energia e di prodotti chimici da fonti rinnovabili a partire sia da colture dedicate  che da rifiuti biodegradabili di origine urbana, agricola e agro-industriale.Spesso le filiere della biomassa vengono identificate con le filiere della bioenergia, a causa degli incentivi finanziari previsti dalla normativa che sono stati garantiti agli operatori del mercato al fine di aumentare la quota di energia prodotta da fonti rinnovabili. Tuttavia, la produzione di materiali, combustibili e prodotti chimici a partire dalla biomassa rappresenta uno degli utilizzi alternativi della biomassa più promettenti.

The workshop has been organized in the framework of the IEE - Intelligent Energy Europe BIOTEAM project and of the eCOST - European Cooperation in Science and Technology EUBis Action TD1203 and of the IRSES Marie Curie Action.
Il workshop è stato organizzato nell'ambito del Programma comunitario IEE - Intelligent Energy Europe progetto BIOTEAM, dell' eCOST - European Cooperation in Science and Technology EUBis Action e dell'IRSES Azione Marie Curie.

Scarica il programma / Download the programme

Scarica le presentazioni / Download the presentations